cambodja2013.reismee.nl

Cambodjateam 2013 neemt afscheid van het PCH 2

Lieve lezers,

Het is dan zover. De klussen zijn geklaard, opdrachten zijn uitgevoerd en dan het moment van de laatste dag..... Wat kunnen we trots zijn op dit team! Er is verschrikkelijk veel werk verzet en wat is er mooier dan met zo'n resultaat af te sluiten. Maya en Kirsten geven een beeld van de laatste dag en dag van vertrek. Mooie, maar ook zeker een emotionele dagen!

Veel leesplezier,

Liefs namens het gehele team,

Peterhans

Dinsdag 5 november 2013 De dag van het afscheid….

Vandaag was een dag met dubbele gevoelens… De laatste dag in het Peaceful Children Home 2.

Vanmorgen hebben we eerst alles netjes schoongemaakt. Alle verf die gemorst was voorbewerkt met een soort vloer terpetine en daarna weg gekrabt. Dat was een hele klus maar het resultaat mocht er zijn!

’s Middags hebben een aantal mensen nog veel aandacht besteedt aan de kindjes, waterballonnen gevecht, en honkballen.

In het centrale gebouwtje hebben we met een groep de spullen klaar gezet voor het grote afscheidsfeest! Kleine tasjes werden gevuld met leuke spulletjes en voor de grote studenten werden schooltassen gevuld met nuttige dingen zoals een pen een lineaal cola en wat lekkers voor de energie.

Om de boel op te leuken hebben we gekleurde flikkerende kerstverlichting opgehangen en wat ballonnen. Ook een grote geluidsinstallatie werd tevoorschijn gehaald voor de nodige dans muziek.

Om 5 uur hebben we met alle kinderen van het weeshuis een mooie groepsfoto gemaakt, net voor een fikse regenbui waren we klaar. Aansluitend hebben we samen met de kinderen gegeten. Dat vonden ze wel heel spannend.

Om 19.00 uur begon het feest! Alle kinderen stonden te popelen om naar binnen te mogen. Zeer gedisciplineerd gingen de kinderen in rijtjes achter elkaar op de grond af zitten wachten wat er komen ging.

Peterhans en de directeur lazen om de beurt de namen voor. Ze moesten dan naar voren komen en kregen van een van ons de gevulde rugzakjes overhandigd. Het was de bedoeling dat ze allemaal tegelijk de tassen zouden openen, maar ja die spanning is natuurlijk maar moeilijk te weerstaan!

Toen alle tasjes overhandigd waren kregen we een korte toespraak van de directeur waarbij velen van onze groep een paar traantjes weg moesten pinken… Een uitspraak die ons is bijgebleven,

‘’Vanaf nu is dit ook jullie huis!’’

Na de toespraak brak het dansfeest los! Wat een lol en wat een blije gezichtjes… Echt super leuk om te zien! De kinderen zouden morgen naar school zijn dus we hebben al vast afscheid genomen… Dat was helemaal niet zo leuk…

Tegen 22.00 uur hebben we als groep nog ons eigen feestje gehad waarbij toch stiekem een paar kindjes nog even kwamen gluren. Djamila, Daily Marieke Maya Chantal en Sothea hadden een leuke improvisatie opgevoerd. Alle bijzondere gebeurtenissen uitgevoerd in pozes. Erg leuk!

Een geslaagde avond!

Woensdag 6 november De dag van vertrek

Vanmorgen zijn wij rond 09.30 vertrokken. De kindjes zouden dus eigenlijk naar school zijn, wat wij op zich wel prettig vonden. Omdat het vertrek dan niet zo zwaar zou zijn. Tot onze grote verbazing waren er stiekem toch wel erg veel kindjes! Kennen ze spijbelen in Cambodja dus ook?

Het was voor ons erg verdrietig om de kinderen gedag te moeten zeggen. Er zijn er dan ook maar weinig geweest die het droog hebben gehouden.

Het is best dubbel. Je doet hele goede dingen in zo’n maand maar er komt ook een moment dat je naar huis moet, dat je dus vaarwel moet zeggen tegen de kinderen waar je toch een mooie band mee op bouwt. Ze zijn natuurlijk al eens door welke omstandigheden dan ook naar het weeshuis gebracht door familie, die ze dus vaak ook niet veel zien en dan gaan wij ook nog weg na zo’n gave tijd!

Toen we eenmaal in de bus zaten, vond de buschauffeur het nodig om uitgebreid te gaan staan telefoneren! Grrrrrrrr…. Wij hadden zoiets van rij nou weg en ga ergens anders staan bellen! Al die huilende kinderen zien is zo hartverscheurend!

We hebben een vrij lange maar voorspoedige busrit gehad naar Phnom Penh. De totale rit bedraagt om precies te zijn 290 km en wij hebben er 5 a 6 uur over gedaan. Dat geeft wel een beetje aan hoe slecht sommige stukken weg zijn hier in Cambodja.

Tot zaterdag zullen wij in het Royal Guesthouse verblijven. En dan onze reis naar Nederland gaan afleggen.

Tot zondag

liefs Maya en Kirsten