cambodja2013.reismee.nl

Nog 3 dagen voor de 'finale afscheidsdag'. Cambodjateam 2013 in de afronding

Lieve lezers,

Als jullie deze weblog lezen zijn we al weer terug in Phnom Penh . Wat zijn de weken snel gegaan en wat is er ontzettend hard gewerkt. Niet alleen fysieke arbeid, maar ook veel activiteiten met de kinderen. Daarnaast is het contact gelegd met de University. Uitwisseling van ideeën, plannen, dromen etc zullen in januari centraal staan met een groep van 12 – 15 Cambodjaanse jongeren en het Cambodjateam januari. Daarnaast zullen de ‘University’ jongeren, evenals ‘onze’ vrijwilligers werkzaamheden gaan verrichten in het Peaceful Home Center 2.

Voor deze weblog houden we onze afsluitingsdag en het afscheid nog even apart. Wel een overzicht van de drie dagen ervoor.

We willen jullie nogmaals heel erg bedanken voor de reacties en de donaties. Het is hartverwarmend hoeveel wij er mee hebben kunnen doen. Een overzicht van wat we met jullie donaties hebben gedaan volgt dan ook zeker!

Het is ook mooi om te zien hoe de teamleden creatief om zijn gegaan met de fondsenwerving. Dit heeft natuurlijk ook veel opgebracht.

Zo heeft Rachel een loterij opgezet en is er afgelopen week een trekking gehouden. De tien winnende lotnummers van de loting van Rachelle zijn:

303, 315, 337, 388, 402, 446, 458,464, 498 en500

Rachelle neemt voor deze winnaars een mooie prijs mee vanuit Cambodja!

Heel veel leesplezier en liefs,

Namens het gehele Cambodjateam 2013

Peterhans

Zaterdag 2 november 2013

Vandaag hebben we de puntjes op de i gezet betreft onze verfwerkzaamheden. Sommige van ons hebben nog de omlijning van de afbeeldingen in de jongenskamer afgemaakt. Anderen hebben nog een laag geverfd aan de buitenkant van het jongenshuis. Naomi en Linda hebben we verf-vrij gegeven omdat zij genoeg hadden gedaan. Trots en voldaan (waar sommige wat chagrijnig) konden we onze kwasten in de ring gooien. En dus meer tijd voor de kinderen.

Na de lunch zijn we hier meteen mee begonnen. Onze geplande meidenmiddag heeft geresulteerd in een beauty middag voor zowel meiden als jongens. Nooit hadden we gedacht dat jongens zo enthousiast konden worden van make-up en nagellak. We hadden in de algemene ruimte vier nisjes gemaakt met verschillende activiteiten. Zo was er een hoek waar je een overheerlijke massage van Anna en Maya kon krijgen. Een hoek waar je je haar kon laten doen. Een groepje wat de manicure verzorgde (Wat de kindjes overigens goed konden gebruiken. Evenals een pedicure, maar daar willen we ons niet aan wagen). Een make-up hoek mocht natuurlijk niet ontbreken. Om de meiden rustig te kunnen laten genieten hadden we een stoere-haar-hoek voor de echte ‘mannen’. De meiden zagen eruit als prinsesjes. Het was leuk om te zien dat de kinderen er in zo’n korte tijd met weinig middelen toch schoon en verzorgt oogden. Door dat ze erg enthousiast waren was het een beetje een chaos. Vooral bestaande uit rennende jongens met lipgloss.

Aan het eind van de middag hadden we onze wekelijkse Battambang-break om te internetten, rond te lopen, suikervoorraad inslaan en te genieten van onze rijst-vrije-maaltijd.

Ondertussen zijn we best wel gehecht aan de kinderen en zien we er daarom ook wel een beetje tegenop om afscheid te nemen. Gelukkig kunnen we nog een paar dagen van ze genieten!!

Liefs,

Chantal en Djamila

Zondag 3 november 2013

Vandaag was een zeer leuke maar drukke dag. We zijn vandaag om 9 uur begonnen met een sportochtend.

Eerst hebben we de kinderen bij een geroepen en hebben we ze een hindernisbaan laten doen. Daarna hebben we de groep in 4 groepjes gesplitst. We hadden 4 verschillende spellen bedacht.

1 Flessenvoetbal. 2.Twister 3. Zaklopen 4. Rondjes draaien en dan een rechte lijn proberen te lopen. Elk spel duurde 10 minuten en dan was het weer tijd om door te draaien. Het verliep allemaal best goed. Na alles hebben we nog water gevecht gehouden met de kinderen. Daarna stond de lunch alweer voor ons klaar. Na de lunch hadden we een knutselmiddag, we hebben T-shirts beschilderd en we hadden kleurboeken voor ze gehaald. Daar zijn we ongeveer om 16:00 uur mee gestopt. Toen hebben we met een paar man en de kinderen volleybal gedaan. Toen ging de bel al weer voor het eten, wat ging de tijd toch snel vandaag. Na het eten hebben we nog even wat dingen besproken en hebben we nog lekker wat gekletst en toen zijn we lekker naar bed gegaan.

Made by Dely en Linda. Tot zondag!

P.s. Marieke en Akkeliene hadden vandaag een mini schorpioen op de kamer.

Maandag 4 november 2013

In de truck zijn we vandaag naar het eerder bezochte dorp geweest wat was getroffen door de overstroming.
Na overleg met het dorpshoofd is besloten dat we voor ieder gezin 10 kilo rijst zouden kopen. Bij aankomst bleek het hele dorp uitgetrokken te zijn en zich te hebben verzameld rondom de tempel. Het dorpshoofd riep de familienamen op.
Om de beurt overhandigde we een zak rijst. Het leek een beetje op een ceremonie waardoor het sommige een dubbel gevoel gaf. Enerzijds was het wat beladen, maar daarnaast was het mooi om mensen te kunnen voorzien in hun eerste levensbehoefte. De mensen waren erg dankbaar wat niet alleen af te lezen was aan hun gezichten, maar ook enkele in het Engels konden toelichten.

Voor het eerst werden we geconfronteerd met de gevolgen van de Aziatische verkeersomstandigheden; met het hele gezin inclusief boodschappen op een scooter, zonder helm, ongelijke wegen en met alcohol op achter het stuur is ook vaak regel dan uitzondering. Een gezin ging voor onze truck met de scooter onderuit waarbij de baby ongedeerd leek, maar vader een flinke hoofdwond had. Met zijn sjaal veegde hij over zijn bloedende hoofd, sloeg hulp van ons af en vervolgde zijn weg. De schrik bij ons leek groter dan bij hem.

’s Middags vertrok een groepje voor een ritje met de bamboe trein. Met een bamboe kar werden zij over het spoor gereden dat niet meer wordt gebruikt door treinen, maar door dorpelingen om zelf goederen te vervoeren. Djamila en Marieke gingen op geheime missie; de pannenkoeken quest. Na het uitdelen van de zakken rijst vanmorgen, wordt er niet meer geklaagd over het eten van twee keer rijst per dag, maar verandering van spijs doet eten. In een supermarkt, zonder verse producten, want dat wordt gekocht op de markt, vonden we pannenkoekenmix. Dit bleek het makkelijkste gedeelte van onze missie. Het beslag met eendeneieren die we overigens bij het ontbijt al 2 weken eten was zo gemaakt, maar het bakken in een grote wokpan op een houtvuurtje bleek een iets grotere uitdaging.
Onder toeziend oog van de kokkin hadden we na een uur een stapel pannenkoeken zo groot als pizza’s. Na de goedkeuring van de kokkin konden we de groep verrassen, missie geslaagd!

Na het eten zijn we met zijn alle naar het lokale circus gegaan. Hier worden kinderen opgeleid tot circusartiest, maar ook tot andere beroepen in de entertainment industrie. Dit circus zonder dieren zorgde voor een geslaagde avond vol met humor en verbazing. De terugreis was een act op zich waarin we bijna zelf de hoofdrol speelde. Onze tuk tuk chauffeur kreeg het voor elkaar om op een kaarsrechte weg, zonder ander verkeer in de berm te belanden. Na wat paniekerig geschreeuw ging ons bakje weer terug de weg op en waren we toe aan een gezamenlijk drankje.

Als afsluiter zijn sommige een dansje gaan wagen in een Cambodjaanse club waar de harde housebeats tussendoor werden afgewisseld door schuifelnummers. Dit zorgde voor veel hilariteit. Dejavu naar groep 8 toen je met knikkende knieën iemand ten dans vroeg en voorzichtig je handen op zijn schouders plaatste.

Tot gauw!
Liefs, Djamila & Marieke