cambodja2013.reismee.nl

Gewoon 2 werkdagen in PCH 2

Lieve lezers,

Inmiddels is hier de laatste week ingegaan. Akkeliene en Naomi beschrijven in hun weblog het alweer zo gewone leven in het Peaceful Children Home 2. Als het gaat om het tijdsbesef dan hebben we al zo veel gedaan in die korte tijd dat we hier zijn, het geeft een gevoel dat we hier al zoveel langer zijn. Het team doet geweldig werk. Het is mooi om te zien in wat voor vaart een ieder bezig is de laatste zaken op tijd voor elkaar te krijgen. Soms lopen de werkdagen uit tot het moment dat al donker wordt.

Dit weekend zullen we een overzicht monteren waar we jullie kunnen laten zien wat we allemaal gedaan hebben. Uiteindelijk gaat het om de te behalen resultaten. Of het nu gaat om de leefbaarheid in de woonhuizen, het voorkomen van onhygiënische omstandigheden of het gewoon in contact zijn met de staf en kinderen van het PCH2, het doet er toe!

Tot de volgende weblog,

Veel liefs namens het gehele team,

Peterhans

Donderdag 31 oktober en Vrijdag 1 november 2013

Beste lezers,

Gisteren (donderdag 31-10-2013) werden we om half 6 gewekt door de erg luidruchtige pomp die wij geschonken hebben aan het weeshuis. De dag ervoor was er een sloot uitgegraven en de pomp zorgde ervoor dat al het overtollige water in die sloot terecht kwam. (zie video) Ook vandaag heeft de pomp de hele dag aangestaan, het resultaat is dat het meeste water nu eindelijk weg is.

Verder waren de afgelopen dagen weer veelbewogen schilderdagen in Battambang. Zo hebben we de gevel eindelijk afgemaakt, er staan nu 11 olifanten in vrolijke kleuren op. Daarnaast zijn we begonnen met het verven van de jongenskamer. Eerst moest de boel in lichtblauw gesaust worden, daarna ontstond het thema ‘onderwaterwereld’. Inmiddels staan er o.a. vele vissen, zeewier, een zeester, een zeepaard, een schatkist, een schildpad en een piraat op de muren. Vandaag hebben we nagenoeg alles ook al ingekleurd, dus morgen rest alleen nog de afwerking en dan hebben de jongens ook een fleurig vertrek. Andere schilderwerkzaamheden waren het afmaken van de buitenkant van het jongenshuis. Ook deze zit inmiddels weer helemaal goed in de verf. Verder zijn Chantal en Akkeliene gisteren naar een ander weeshuis geweest om daar Engelse les te geven aan de kinderen. Dat was een leuke ervaring.

’s Avonds gingen we met (bijna) de hele groep naar Battambang, daar hebben een aantal hun ijsjestekorten aangevuld. Ook het internet was weer erg geliefd.

Vandaag ging een groepje van vijf meiden eerst een echte Khmer kookles volgen. Inclusief de kok gingen we naar de lokale markt voor de verse ingrediënten. Cambodjaanse markten zijn een erg leuke manier om de cultuur te snuiven. We zagen kippen geslacht worden, slangen op stokjes, een overvloed aan vis en vlees zonder koeling met de bijbehorende geur, kikkers zonder hoofd en vel etc. Na het inslaan van de kruidige ingrediënten en veel gesnij en gehak volgde het daadwerkelijke koken. Zo hebben we het nationaal gerecht Amok gemaakt. In één woord: verrukkelijk!

Zoals eerder beschreven zijn vandaag ook alle spullen voor het weeshuis gehaald. Daarnaast hebben ook nog extra knutselbenodigdheden aangeschaft. Vanavond gaat Marieke weer yoga les geven en Bart gaat wederom boksen met de jongens. Ook het tandenpoetsen is een constante factor in de avond.

Liefs, Naomi en Akkeliene