cambodja2013.reismee.nl

Team Cambodja 2013 weer terug bij Peaceful Children Home 2

Lieve lezers,

Het weekend zit er voor ons ook al weer een paar dagen op. Een geweldige ervaring in en rond Siem Reap. Ons fotobestand loopt al op richting de 3000! Zoveel mooie momenten die we jammer genoeg niet allemaal kunnen tonen. Maandag was het wel even moeilijk afscheid te nemen van die geweldige omgeving! Na een busreis van een paar uur waren we weer paraat in ‘ons’ centrum en de plannen voor de rest van de week waren alweer snel gemaakt. We zitten alweer goed in ons dagritme en de werkdagen vliegen voorbij met excellente prestaties. Tegen de wateroverlast had Chum, de directeur, een specialist ingeschakeld en een plan overlegd om het water snel weg te kunnen pompen. Een dragline heeft in drie uur een kanaal gegraven van de voorkant van het terrein naar de achterkant. Ruim 150 meter. Het eerste resultaat was direct zichtbaar, het water was al enkele centimeters gezakt. Morgen krijgt onze pomp de vuurdoop. Wordt vervolgd….

Namens het team heel veel dank voor de donaties die binnen blijven komen. Het is mooi te zien dat er zelfs onderwerpen, zoals we die hebben beschreven in de vorige weblog, worden ‘geadopteerd’ door het gehele bedrag te doneren!

Wij gaan door en inmiddels is het januari-team uit de startblokken. Zij zijn al begonnen met de diverse draagvlakactiviteiten en zelf dat levert al donaties op.

Onderstaand de dagveslagen van respectievelijk Rachelle (dinsdag) en Anna (woensdag).

Heel veel leesplezier en tot de volgende blog,

Namens het ‘Cambodja-team 2013’,

Peterhans

Dinsdag 29 oktober 2013

Vandaag was weer een productieve en geslaagde dag!

Het jongenshuis boven heeft een eerste laag verf gekregen. Bij het meisjeshuis is er besloten om de onderkant van de muur bruin te verven zodat het bij en na overstromingen minder vies lijkt. De eerste laag bruin zit er nu op!

Een aantal meiden hebben op het balkon van het centrale gebouw figuren getekend en deze gedeeltelijk ingekleurd. Verder is er vandaag een start gemaakt met het storten van cement bij de ingang van het guesthouse. Op deze plek lag voorheen alleen zand en klei.

Rond een uur of vier, nadat iedereen de verf van zijn en haar huid had geschrobd, zijn we met de truck richting de Killing Caves gegaan. Daar is een gedeelte van de mensen met de jeep de berg op gegaan maar het grootste gedeelte te voet. Op de eerste plek waar we stopten kon je via trappen beneden bij de ‘Cave’ komen. Dit was erg indrukwekkend. In de tijd dat de Rode Kmehr aan de macht was werden gevangenen nadat ze waren vermoord in de ‘Cave’ gegooid. Binnen de ‘Cave’ liggen nog steeds botten van de slachtoffers onder het zand.

Vervolgens zijn we nog verder de berg opgegaan waar we konden genieten van mooie uitzichten. Bij zonsondergang hebben we vele vleermuizen uit de rotsen zien vliegen.

Nadat we terug waren bij het weeshuis en gegeten hadden, is het tandenpoetstraject van start gegaan. Djamila had vele tandenborstels en een aantal tubetjes tandpasta van Oral- B meegekregen die hier goed van pas kwamen. De kinderen stonden in rijen en kregen een tandenborstel, een tubetje tandpasta en een kaartje waarop stond hoe je het beste kan poetsen. In eerste instantie leek het alsof de kinderen nog nooit een tandenborstel hadden gezien en dat ze niet wisten wat ze er mee moesten. Één van de kinderen vroeg bijvoorbeeld of hij de tandpasta moest opeten……

Even later zijn de kinderen met Djamila en Chantal als voorbeeld toch hun tanden gaan poetsen.

Het plan is dat we het dit ritueel elke avond gaan herhalen, met de hoop dat de kinderen het zelf oppakken als wij vertrekken.

Na het tandenpoetsen is Marieke met de jongens en meisjes apart yoga gaan doen terwijl de rest van de groep zich terug trok op de kamer of een spelletje Beverbende deed!

Groetjes Rachelle

Woensdag 30 oktober 2013

Nog een week in het weeshuis! Wat gaat de tijd toch snel!

Vanmorgen ben ik mee geweest naar Battambang met Sothea en Peterhans.

Ik wou even checken of alles goed was in Nederland aangezien er storm was geweest afgelopen zondag.

Eerst even boodschappen gedaan, want sommigen van ons hadden wel weer iets nodig. Daar waren we al snel klaar mee. Kort daarna mocht ik eventjes alleen in het internet café zitten om een mailtje te sturen naar het thuisfront, voornamelijk vrienden.

Familie wist ik al dat het goed was. Toen we ongeveer om half 12 terug waren , was het meisjes huis al klaar en erg mooi geworden! Knap en goed werk gedaan met zijn allen.

Ik ging nog even overal langs of ik ergens kon helpen, maar eigenlijk was dat niet meer nodig, ik kon Maya nog even helpen met de verf en de trap.

Na het eten hadden we allemaal een uurtje pauze, Kirsten en ik hadden de I-Pad even aan de kinderen gegeven. Ik hoorde eerder op de ochtend dat Chantal zich niet zo lekker voelde dus ik heb haar even een Reiki behandeling gegeven en een nek massage omdat het helemaal vast zat. Ze zei dat ik het erg goed deed en dat ze duizelig werd na die Reiki.

Nadat de pauze voorbij was , waren we weer van start begonnen met verven en dat ging erg goed. Het jongens huis wordt ook al erg mooi.

Veel gedaan vandaag en nu vanavond gaan een paar mensen weer met de kinderen tanden poetsen , wat erg leuk is om te zien.

Eigenlijk wou ik nog even veel liefs doen aan iedereen die dit leest en die ik ken die dit leest. Ik las namelijk eerder dat het mag en kan dus doe ik dat ook eventjes ;) Namens het hele team :D

Groetjes Anna