cambodja2013.reismee.nl

Team Cambodja weekendje er uit en plannen besteding sponsorgelden

Lieve lezers,

Even geen weblog over onze activiteiten in Battambang. We zijn een weekend weg naar Siem Reap, de stad van het 8e Wereldwonder ‘Angkor Wat’. Als je in Cambodja bent, moet je minstens kunnen zeggen; “Hier ben ik geweest!”. Maar ook een weekendje rust met een facultatief programma waar iedereen zijn of haar eigen ding kan doen. En dat gebeurt ook. Naast het bezoek van de tempels van het voormalige ‘Angkor-rijk’ is er op een olifant gereden, hebben we de cocktails geproefd bij de ’24 hours Night Market’, heerlijk gegeten en gedanst in Pub Street, een bezoek gebracht aan Floating Village, een fietstocht gedaan in en rond Siem Reap, heel veel massages, vrienden bezocht, een dagtocht naar Kulen Mountain gemaakt en gezwommen bij de waterval, een overnachting in de open lucht op Kulen Mountain, een geadopteerd Foster Parent meisje bezocht, naar een ‘rabbit-farm’ geweest…….en waarschijnlijk zijn we dan ook wel wat vergeten te noemen………

Maar ondertussen gaan de werkzaamheden en voorbereidingen wel door. Zoals eerder vermeld hebben we al ruim € 4.500,00 aan sponsorgeld opgehaald en zijn de deelnemers van de ‘Januarigroep 2014’ gestart met hun draagvlakactiviteiten. Samen met Mr. Chum Veuk (directeur) en Sothea is er een overzicht gemaakt van wat zij nodig hebben om de 56 kinderen in het Peaceful Children Home 2 goed te kunnen onderhouden en waar we een bijdrage kunnen leveren aan de leefbaarheid.

Zoals we de afgelopen weken al vaak hebben beschreven zijn we in eerste instantie gestart met het opknappen van de woonhuizen. Aan het schoonmaken en verven van de huizen hebben we tot nu toe € 600,00 besteedt. Daarnaast hebben we een grote waterpomp aangeschaft met een voorraad van 50 liter diesel. Komende week wordt het water weggepompt. Aan ladders, hout, bamboe, touw, transport, vuilnisbakken etc hebben we ruim € 200,00 gebruikt.

Komende weken gaan we aan de slag om de volgende zaken in te kopen;

Hygiene;

Elke maand verbruikt het PCH 2 € 42,00 aan shampoo, € 20,00 aan zeep, € 2,00 aan tandpasta, € 13,00 aan maandverband, € 32,00 aan schoonmaakmiddelen en € 7,00 aan wasmiddel. Maandelijks een kostenpost van rond de € 115,00. Verder hebben ze nieuwe handdoeken nodig, dit zal € 140,00 kosten.

Wij zullen voor het PCH 2 voor 3 maanden deze artikelen aanschaffen (€ 350,00) en de het Team Januari zal proberen dit uit te breiden voor een jaar!!!!!!

Onderwijs

Alle kinderen gaan naar school. Basis-, Voortgezet Onderwijs en een enkeling ook naar de Universiteit. Uit het PCH 2 gaan momenteel 30 kinderen naar het basisonderwijs, 20 naar het Voortgezet Onderwijs en zijn er 6 die opleidingen volgen aan de Universiteit.

Wat hebben we nodig; 56 nieuwe schooltassen (€ 185,00), ruim 100 schriften, linealen en pennen (€ 46,00). Daarnaast is de wens om in het hoofdgebouw van het PCH 2 schoolspullen en –tafels te hebben voor het middag- en avondonderwijs. Nu zitten de kinderen op de grond en voor een goede werkhouding is deze aanschaf onontbeerlijk. Voor 35 tafels en stoelen hebben we € 1.000,00 nodig. Wij zullen, evenals het Team Januari, alles in het werk stellen om deze dan ook aan te schaffen.

Kleding

We hebben het al eerder geschreven. Het PCH 2 heeft een eigen naaiatelier. De huidige schooluniformen zijn al 6 jaar oud en ook aan vervanging toe. Een schooluniform (witte blouse en zwarte broek of rok) kost € 8,00. Ongeveer € 500,00 hebben we nog nodig om nieuwe uniformen te laten maken!!!!!!

Het tekort aan ondergoed gaan we aanschaffen. Voor € 80,00 zullen we een ieder weer voorzien! In Nederland wordt al gekeken voor BH’s om met het Team Januari mee te geven.

Keuken

Voor de keuken, waarvan vele zaken al ruim 10 jaar oud zijn, hebben we een lijst opgesteld van de aan te schaffen spullen. Voor € 125,00 kopen we een grote rijstpan, vleesmessen, nieuwe eetlepels, borden, (middel)grote vergieten en ‘foodcovers’. Dit laatste om er voor te zorgen dat insecten het eten niet bespringen met hun ‘bacterie-voetjes’.

Diversen

Komend jaar gaan er 10 kinderen naar het Voortgezet Onderwijs. Wij schaffen voor hen 10 fietsen aan (€ 55,00 per stuk). Voor de huizen vervangen we alle dekens, kussens en klamboe’s voor € 400,00. Dit is noodzakelijk omdat deze al 7 jaar oud zijn, kussens geen steun meer geven en de netten als vele gaten hebben waardoor ze geen bescherming meer bieden. De bibliotheek heeft weinig boeken voor kinderen in de leeftijd van 0 – 6 jaar. Voor € 100,00 zullen we lees/leerboeken aanschaffen. Alles tweetalig (Khmer/Engels).

Het huis heeft een kleine televisie, maar geen middelen om lessen of presentaties te kunnen geven. Voor het leslokaal in het hoofdgebouw schaffen we een beamer, projectiescherm en DVD-speler aan ( € 500,00). Hierdoor wordt de staf van het PCH 2 in de gelegenheid gesteld om een diversiteit aan presentaties en scholing te geven. Of het nu gaat om voorlichting over Tuberculose, HIV of sexuele voorlichting of een presentatie van vrijwilligers over sociale hygiene, tanden poetsen etc. Dit is voor de staf alheel lang een wens!

Het getroffen dorp

Wij hebben € 500,00 gereserveerd voor de eerste noodhulp voor de gezinnen die hun huis en land hebben verloren bij de overstromingen. Wij zullen in ieder geval voor de gezinnen rijst aanschaffen voor een maand en Chum en Sothea inventariseren de overige benodigdheden.

Van de 31 verwoeste huizen zijn er nog 3 gezinnen die de middelen niet hebben om hun huis opnieuw te bouwen. Wij hebben het team Januari gevraagd of zij in staat zijn om ook nog 3 x € 800,00 bijeen te krijgen om ook hen te kunnen voorzien van een veilig onderkomen!

Zoals jullie hebben gelezen; We zijn er nog niet!!! We kunnen nog veel hulp en donaties gebuiken!!!

Morgen gaan we weer terug naar Battambang en gaan we ons de komende 2 weken weer onderdompelen in de werkzaamheden bij het PCH 2. We realiseren ons dat we ons erg hebben geconcentreerd op de eerste noodzakelijke voorzieningen na de overstroming. Actieve handen op het werk als het schoonmaken en repareren van de school, inzicht krijgen in de gevolgen van de overstromingen in het dorp en de actviteiten met de kinderen. De activiteiten op de boerderij (fruitplantage, visvijver etc) kunnen pas worden opgepakt in het droge seizoen als het water goed is weggetrokken. Ook hier een uitdaging voor het Team Januari!!!

Komende weken gaan we ons ook orienteren op het voorbereiden, organiseren en het hebben van gesprekken met collega- groepen jongeren in Cambodja over ideeën voor het opzetten van een klein bedrijf of ideeën om bestaande programma te verbeteren , zoals het guesthouse. Daar waar er vorig jaar nog een 15-tal jongeren in het huis woonden, zijn er nu nog maar 6! We zullen, i.s.m. Chum en Sothea, op zoek gaan naar jongeren om deze ‘workshops’ voor te bereiden voor het januariteam. Tevens gaan we een sportdag, knutselmiddag, meidenmiddag, jongensmiddag en een gespreksmiddag over de toekomst organiseren. Daarnaast gaan we aan de slag met het ophogen van de ondergelopen wandelpaden.

Drukke weken staan ons nog te wachten!! Hierover zullen we jullie natuurlijk op de hoogte houden!

Liefs namens alle deelnemers,

Chantal en Peterhans

Wil jij ook het Cambodja project “Back to the Future” steunen? Maak dan jouw vrijwillige bijdrage over op:

Stichting COMMUNDO Amersfoort
GIRO 9560579 O.V.V. CAMBODJA.NU 2013/2014

Filmpjes: http://www.youtube.com/user/Projectcambodja2?feature=mhsn
In Cambodja werken wij samen met het Peaceful Children Home 2 in Battambang. ( www.khmerfoundation1994.org )

CAMBODJA 2013/2014, ‘BACK TO THE FUTURE’, EEN PROJECT VAN:

Commundo (www.commundo.nl) in samenwerking met Cambodja.nu (www.cambodja.nu)

ONDERSTEUND EN GEFINANCIEERD DOOR:

European Voluntary Service / Youth in Action

EN VELE DONATEURS DIE EEN VRIJWILLIGE BIJDRAGE HEBBEN GESTORT, WAARVOOR VEEL DANK!

DE WERKREIS EN PROJECTEN WORDEN MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR DE VOLGENDE SPONSOREN:

Hegeman Bouw Partners

Van Grinsven Medical