cambodja2013.reismee.nl

Zwoegen in Battambang, 19 en 20 oktober

Lieve lezers,

Echt zwoegen in Battambang. Het team gaat als een speer. We schuren, borstelen, schilderen, doen inkopen, spelen met de kinderen, sporten en doen onze ochtend-yoga oefeningen onder leiding van Marieke. Geheel Zen komen we de dag door en is het zweten hier. Afgelopen weekend weer veel beleefd en amper de tijd om de weblog te schrijven en de foto’s uit te zoeken. Onze dagen beginnen om 8 uur met ontbijt (nadat een gedeelte heeft hardgelopen en/of de yoga-sessie heeft gevolgd). Vervolgens de dag door, onderbroken door een lunch, tot een uur of 6. Daarna genieten van een lekkere koude douche en het diner. ’s Avonds lekker chillen op onze veranda met spelletjes (Weerwolfje, beverspel, mens erger je niet etc). Rond een uur of 11 is iedereen wel toe aan de verdiende nachtrust.

Het is geweldig om hier te zijn met deze groep. Veel creativiteit, power en werklust. Stofwolken drijven over Battambang van het geschuur en de meidenkamer wordt echt geweldig. Zo vrolijk en met zo veel plezier komen we onze tijd wel door. Ook zijn we geconfronteerd met degevolgen van de overstrommingen. Dit zullen jullie ook lezen in onderstaande weblogs; MADE BY Chantal en Djamila (zaterdag) en Dely en Linda (zondag).

Heel veel leesplezier en tot de volgende weblog

Liefs, Peterhans

Zaterdag 19 oktober 2013

Wij Nederlanders wachten de hele week op het weekend. Op zondag kijken we alweer uit naar vrijdag. We hopen het hele jaar op een mooie zomer. En als het dan zomer is, klagen we dat het te warm is. Wij Hollanders wachten eigenlijk ons hele leven op “geluk”. Hier merken we dat elke dag er één is om dankbaar voor te zijn. In een land waar zoveel armoede is beginnen wij ons te beseffen wat we in Nederland allemaal hebben. Wellicht wat cliché maar je weet pas echt wat je hebt als het er niet meer is. Zo hebben we vandaag een bezoek gebracht aan het dorp waar de broer van directeur Chum woont. Hier heeft het weeshuis een rijstveld. Door de recentelijk overstromingen is er veel verwoest door het wateroverlast. 31 gezinnen zijn getroffen, waarvan 18 gezinnen nog helemaal geen hulp hebben gekregen. Hun huizen zijn verwoest en hun rijstvelden zijn ondergelopen waardoor ze zichzelf niet meer kunnen voorzien van voedsel. Deze mensen gaan wij helpen door ze te voorzien in hun primaire levensbehoefte. Volgende week gaan we terug met eten, rijstkorrels en bouwmateriaal. Het geld wat we tot nu toe hebben gekregen kunnen we onder andere hiervoor gebruiken; meer sponsors zijn dus altijd zeer welkom!!

Na deze realitycheck kunnen we overgaan op de luchtigere zaken van de dag. Om bij het dorp te komen werden we met 14 mensen (waaronder weeshuisbegeleider Sothea) en 1 rolstoel in de achterbak van een truck vervoerd als sardientjes in een blik. Het was even passen en meten maar nadat Akkeliene en Marieke zichzelf opofferde om op het dak te zitten, werd het al snel voor iedereen comfortabel. Totdat een even grote truck ons passeerde met 2 keer zoveel Cambodjanen die lekker aan het chillen waren. Toen kwam een groot cultuurverschil om de hoek kijken en moesten we hard om onszelf lachen! Tijdens deze enerverende tocht hebben wij gemerkt dat zeker op het platteland het begrip “huis” een andere betekenis heeft. Waar bij ons een huis 4 betonnen muren en een betrouwbaar dak is, bestaat een huis hier uit een paar planken met golfplaten als dak. Hier slapen, koken en wonen minimaal 5 personen in een ruimte van ongeveer 2 bij 2 meter, dit alles zonder elektriciteit en modern watertoevoer.
Op de terugweg waren sommigen van ons toe aan een verkoelende pitstop en hebben we pootje gebaad en kleine visjes gevangen met de locals. (zie ook filmpje op YouTube via onderstaande link). Bij deze waterval kon we een lekkere Cambodjaanse traditie verorberen: namelijk een ongeboren eendenfoetus. Akkeliene, Dely en Linda waren de enige diehards die hier lekker van hebben gesmuld.

Na alle rijst van de afgelopen week waren we deze avond toe aan iets anders. We gingen met de groep eerst naar Battambang om contact te zoeken met het thuisfront en daarna eventueel de stad te verkennen. In de Riverside Balcony Bar hebben we genoten van onze decadente burgers en pizza’s. Dit restaurant is een balkon waarbij je het gevoel hebt dat je midden in de jungle aan het dineren bent. Ook de nodige cocktails en biertjes gingen de rondte met de ietwat vrouwelijke foute muziek van PeterHans zijn Ipod op de achtergrond.

Nu terug bij het weeshuis zijn we klaar om te gaan slapen na deze emotionele maar inspirerende dag. Maar niet zonder jullie mee te willen geven: probeer de kleine dingen in het leven te waarderen want de mensen hier zijn gelukkig met bijna niets.

Zondag 20 oktober 2013

Dagje zweten in Battambang.

Vandaag was een zeer drukke dag. We kregen vandaag alweer heerlijke stokbrood als ontbijt. Daarna hadden we een uurtje voor onszelf gehad om vervolgens weer aan de slag te gaan waar we waren gebleven. Akkeliene en Linda zijn naar het centrum van Battambang gegaan om de laatste verf spullen te halen voor de meisjes slaapkamer. De rest is bij het weeshuis gebleven en die hebben zich opgesplitst in twee groepjes. Eén groepje is verder gegaan met het verven en het andere groepje is in de hete Battambaanse zon lekker verder gegaan met schuren. Het schuren leek makkelijker te zijn na mate we er ervaring in kregen en natuurlijk de nodige tips.

Na de nodige zweetdruppels was het weer tijd voor de lunch. Er stond weer een heerlijke Battambaanse maaltijd voor ons klaar. Na de lunch kregen we een uur de tijd om even tot rust te komen. Velen hebben toen een powernap gedaan. Opgeknapt en wel begonnen we ons weer rond half drie te verzamelen. De groep die had geverfd kreeg nu het voorrecht te gaan schuren in de hete zon. De andere groep mocht nu de mooie tekeningen die waren getekend in de meisjeskamer mooie kleuren gaan geven. Toen we net klaar waren met al onze werkzaamheden en opgeruimd hadden en binnen zaten, waren we net ontsnapt aan een pittige regenbui, die minstens vijf minuten duurde.

Nadat we allemaal hadden gedoucht was het weer tijd voor een heerlijke maaltijd. De maaltijd bestond onder andere weer uit rijst, mie met kip, soep met varkensvlees en courgette, gevulde omelet en als toetje een heerlijke mini banaan.

Om de dag af te sluiten gaan we gezellig het Weerwolven spel doen.

Het fijne resultaat van vandaag is dat de helft van de tekeningen al deels zijn ingekleurd en het meisjesgebouw nu in z’n geheel geschuurd is. Met een voldaan gevoel zullen we deze dag afsluiten en heerlijk gaan slapen. We hopen morgen weer op zo’n geslaagde dag!

Met in het bijzonder de groetjes aan Daniëlle Ensink en Toby Cober.

Heel veel liefs van HET Cambodjateam 2013

Linda, Anna, Chantal, Bart, Naomi, Dely, Djamila, Rachelle, Akkeliene, Marieke, Maya en Kirsten.

Zie ook de filmpjes op; https://www.youtube.com/user/Projectcambodja2